Interview met Adviesraad-lid Emily Jacometti: ‘Met nieuwe technologieën kunnen we grote maatschappelijke uitdagingen aanpakken’

Nieuws

De Adviesraad van CIIIC telt ruim 20 zorgvuldig geselecteerde leden, die op inhoudelijke hoofdlijnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan ons programmateam. Als vertegenwoordigers van de IX-community én ambassadeurs van IX in Nederland zijn zij cruciaal voor de verbinding met de industrie. Maar wie zijn die leden, wat doen zij en – vooral – hoe kijken zij naar IX?

In deel 15 Emily Jacometti, medeoprichter HackShield, dat met een game ervoor zorgt dat kinderen veilig het internet op kunnen. "De gamesector heeft zich in Nederland al fantastisch bewezen. Dit fonds moet die kracht versterken en samenwerking stimuleren."

Wie ben je, wat doe je?

‘Mijn naam is Emily Jacometti. Ik ben een van de medeoprichters van HackShield (wij maken kinderen cyberproof nu en in de toekomst) en zit inmiddels zeventien jaar in de gamesindustrie. Binnen die bedrijven richt ik me vooral op de zakelijke en internationale kant. Daarnaast zet ik me in mijn vrije tijd in voor meer vrouwen in de tech-/gamesector. En ik heb me ook altijd sterk gemaakt voor applied gaming, onder andere via de Dutch Games Association.

Mijn persoonlijke doel is om een brug te slaan tussen CIIIC en de gamesindustrie, zodat we niet alleen mooie creatieve concepten ontwikkelen, maar ook structureel bijdragen aan duurzame modellen en sterke Game/IX sector.’

Voor mij is dit fonds een investering die moet renderen, in banen, producten en creative bedrijven

Waarom ‘immersive’, wat heb je met nieuwe content/technologie?

‘In mijn tijd in de gamesindustrie heb ik ervaren dat games een fantastisch medium zijn. Ze zijn van zichzelf al immersief: je kunt jezelf verliezen in een spel, een verhaal, een karakter of een hele wereld. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn of afhankelijk van zware technologie. Juist door speelsheid en betrokkenheid worden mensen meer geëngageerd en wordt leren en ervaren veel effectiever.

Daarbovenop zijn er natuurlijk nieuwe technologieën, zoals virtual en augmented reality, die extra lagen van immersie toevoegen. Maar voor mij is dat geen noodzaak. Precies daarom vind ik het belangrijk om die brug te slaan tussen het CIIIIC en de gamesindustrie. Als we die gezamenlijke kracht, of synergie benutten, kunnen we zowel inhoudelijk als zakelijk duurzame stappen maken. Laten we vooral ook voortbouwen op wat er al is.’

Waarom wilde je in de Adviesraad, wat sprak jou specifiek aan in/aan het programma?

‘De reden voor mij om “ja” te zeggen tegen een rol in de Adviesraad is dat ik ervan overtuigd ben dat het CIIIIC-fonds goed moet samenwerken met de gamesindustrie. Ik zag dat er in eerste instantie weinig vertegenwoordiging was vanuit de gamesector, en ik vond het belangrijk dat die stem er wél zou zijn. Juist omdat er al zoveel kennis is.

Ik heb mezelf tot doel gesteld om de vragen en zorgen die ik vanuit gamebedrijven hoor te vertalen naar de Adviesraad. Daarmee probeer ik hun belangen te behartigen, zodat het fonds beter kan begrijpen hoe het zo efficiënt mogelijk kan collaboreren met de gamesindustrie.’

Als we over drie jaar niets hebben wat nog overeind staat, dan hebben we met z’n allen gefaald. We moeten op zoek naar duurzame modellen

Wat is jouw IX-droom/-missie?

‘Ik geloof dat dit fonds met name succesvol kan zijn als we -zoals gezegd- investeren in initiatieven die zich al hebben bewezen en waarvan we zien dat ze echt kunnen doorgroeien. Het gaat voor mij om investeren in duurzame modellen en ‘levende’ successen, in plaats van geld verspreiden over veel kleine losse subsidies, die weinig effect zullen hebben.

Mijn droom is dat dit fonds de Nederlandse gamesector sterker maakt en samenwerking bevordert. Dat het bedrijven helpt groter te worden, internationaal mee te doen en blijvend succes te genereren. Uiteindelijk hoop ik dat we gezamenlijk een gezond IX-ecosysteem bouwen waarin makers en bedrijven de ruimte krijgen om te groeien, en waarin Nederland laat zien hoe sterk we zijn in games én immersie.’

Welke ontwikkelingen in het veld zie jij, die jij belangrijk vindt om te versterken en waarom? Of: wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling in het IX-vak (als onderdeel van de creatieve industrie)?

‘In games en immersie zie ik een enorme rijkdom aan toepassingen. Natuurlijk is er entertainment, maar er zijn ook prachtige games die actief maatschappelijke problemen oplossen op een leuke manier. Voor mij komt het daar juist samen: de veelzijdigheid van games en immersieve technologie laat zien dat er zoveel kleuren en smaken zijn die levens van mensen kunnen verrijken.

Daarnaast geloof ik dat we met gaming-technologieën en toepassingen ook grote maatschappelijke uitdagingen kunnen aanpakken, je ziet dit terug in de succesvolle voorbeelden in de applied gaming sector. HackShield is er daar een van, digitale vaardigheden voor alle kinderen, Grendel in Groningen maakt toepassingen voor in de zorg, etc.

Dat maakt dit veld niet alleen creatief en inspirerend, maar ook vitaal voor de maatschappij. Dat is een ontwikkeling die ik ook heel graag wil versterken/bekrachtigen.’

Games zijn van zichzelf al immersief, je verliest je in een spel, een verhaal, karakter of een complete wereld

Publieke waarden spelen bij CIIIC een belangrijke rol, hoe kijk jij daarnaar?

‘Wat mij betreft is het een voorwaarde hoe we publiek geld besteden en onze verantwoordelijkheid om daar goed over na te denken. We moeten ons steeds afvragen hoe we initiatieven kunnen versterken die óók maatschappelijk bijdragen. Hoe geven we bedrijven daarbij de ruimte om te innoveren, terwijl we ze tegelijk in hun kracht zetten om een duurzaam businessmodel te bouwen?

Voor mij is dit fonds een investering die moet renderen, in banen, producten en bedrijven. Niet in subsidieconfettie of losse feestreisjes. Daarom vind ik het zo belangrijk dat we luisteren naar het werkveld en niet in een vacuüm opdrachten formuleren. Alleen door samen te werken met de groeiende sector kunnen we publieke waarden echt verbinden aan duurzame groei.’

Ten slotte, de Adviesraad geeft advies – wat is jouw boodschap aan de community? En hoe kunnen mensen jou vinden en ‘inzetten’ om hun ideeën eventueel ook te delen met de community?

‘Mijn boodschap aan de community is simpel: laten we samen zorgen dat dit fonds echt een impuls wordt voor onze sector. Dat betekent dat we eerlijk moeten zijn over wat werkt en wat niet werkt, en dat we durven te investeren in tools die bewezen hebben impact te maken. Alleen zo voorkomen we dat we over drie jaar terugkijken en moeten constateren dat er niets overeind is gebleven.

Ik nodig bedrijven, makers en organisaties daarom uit om hun ideeën en ervaringen te delen. Hoe meer input vanuit de praktijk, hoe beter wij als Adviesraad het fonds kunnen sturen richting duurzame modellen en echte opschalingskansen.

En hoe kunnen mensen mij vinden? Heel laagdrempelig: via Hero Center, HackShield, of gewoon direct via LinkedIn of adviesraad@ciiic.nl. Ik zet me keihard in om de brug te slaan met de ervaring van gamebedrijven, en ik neem hun stem daarin graag mee.’

Interview: Nils Adriaans. Fotografie: Ben Houdijk